DSo-Competitie

Deze competitie organiseren wij al gedurende vele jaren. Ooit begonnen door Douwe van Solkema, vandaar nog de naamgeving DSo competitie. In de loop der jaren fors is deze competitie verder ontwikkeld en doorgegroeid. Sinds een aantal jaren is de organisatie overgenomen door Bert Michels en Jelle Caro.

De competitie wordt veelal aangeduid als competitie voor heren 55+. In de praktijk is het meestal wel 65+. De laatste jaren hebben we zo’n 65 deelnemers, verdeeld over vijf poules van dertien, A t/m E. We spelen alleen herendubbels, vanaf 1 oktober t/m 31 maart. Dat zijn in principe twaalf of dertien speelweken tot 31 december, daarna volgt er een herindeling van de poules om vervolgens weer vanaf 1 januari twaalf of dertien keer te spelen.

De poules delen we zo goed als dat gaat naar sterkte in, wat tot gevolg heeft dat er bijna altijd spannende en leuke wedstrijden worden gespeeld. Nieuwelingen proberen we ook meteen zo goed mogelijk naar sterkte in te delen. We maken een “ideaal” schema, wat betekent dat per kwartaal iedere deelnemer één keer met de zelfde partner speelt en iedere poulegenoot twee keer, in wisselende combinaties, tegenkomt. Het schema stellen we zonder naar de persoon te kijken vast.

Na twaalf of dertien wedstrijden maken we de eindstand op (iedereen telt dus individueel zijn punten) en promoveren in principe de bovenste twee; de onderste twee of drie degraderen. Of we dat altijd helemaal waar kunnen maken hangt er soms van af (bv blessures, nieuwe deelnemers, bijzondere gevallen). De definitieve poule-indeling maken wij beiden, waarbij het belangrijkste uitgangspunt is: plezierige en spannende wedstrijden spelen, waarbij de “derde helft” zeker ook belangrijk is.

Omdat we dertien spelers per poule hebben (daar streven we tenminste naar) is er iedere week één speler vrij en die wijzen wij dan meteen aan als reserve. Hij kan dan voor andere deelnemers (die ziek of verhinderd zijn) spelen. De punten zijn dan voor de oorspronkelijke speler.Per gewonnen wedstrijd krijgt iedereen vier punten, alleen als er met één punt verschil wordt gewonnen krijgt de winnaar drie punten en de verliezer één punt.

Deelnemers hoeven niet per se lid te zijn van onze tennisvereniging TC de Beampipers, maar zo’n 90% is dat wel. Wij huren iedere dag een baan (zolang we met vijf poules spelen). Maandag één baan, dinsdag, donderdag en vrijdag drie banen en woensdag vijf banen. Alle dagen van 11:00 uur tot 12:00 uur en op woensdag twee banen van 09.00 uur tot 10.00 uur. De kosten bedroegen de laatste jaren € 77,- per persoon. Wij zorgen voor de ballen (vier keer nieuwe).

We vragen alle deelnemers vooraf aan te geven wanneer ze beslist niet kunnen spelen, wanneer liever niet en of ze een voorkeur hebben voor een bepaalde dag. Doordat we vijf dagen de banen hebben lukt het -na veel gepuzzel- praktisch altijd wel de wensen te honoreren. Bij “liever niet” lukt dat niet altijd helemaal. Wel verwachten we van spelers dat ze minimaal twee dagen in de week beschikbaar zijn, anders is plannen wel heel erg lastig.

Interesse?? Meld je aan of vraag nadere informatie!

De organisatoren:
Bert Michels     (0512)-54 50 85 of 06-20 49 06 50       e-mail: b.michels@hccnet.nl
Jelle Caro        (0512)-51 62 49 of 06-46 48 76 40       e-mail: j.caro2@chello.nl

Onze sponsoren

TC de Beampipers